Goede plattegrond essentieël bij gebouwbeheer

Normaal gesproken is er van een gebouw veel informatie beschikbaar. Dat geldt zeker voor nieuwbouw. Om het effectief te beheren is het noodzakelijk om veel over het gebouw te “weten”.  En om het terug te kunnen vinden! Door de beschikbare informatie aan een plattegrond te koppelen kan allerlei informatie op een toegankelijke manier worden georganiseerd tot een gebouwdossier. Dit is belangrijk. Immers is een gebouw-in gebruik nooit een statisch gegeven. Gebruikers wisselen en aanvankelijke functies wijzigen. Bij een verbouwing krijgt een kantoorruimte bijvoorbeeld een horeca- of een productiefunctie. Het gebouwdossier dient in zo’n geval eenvoudig “mee verbouwd” te kunnen worden.

zonder een goede plattegrond is het als dwalen in het sprookjesbos: je raakt de weg zo kwijt

zonder plattegrond is het als dwalen in het Sprookjesbos: jij raakt de weg kwijt (maar de Grote Boze Wolf jou niet . . . )

De juiste opzet van een gebouwdossier is dus essentieël. Hoe globaler de opzet, des te lastiger is het bijhouden ervan.  Door informatie van meet af aan te koppelen aan fysieke ruimtes wordt dit veel eenvoudiger. Uiteraard vergt dit aanvankelijk meer tijd en moeite bij de opzet van het gebouwdossier, zeker wanneer van een oud(er) gebouw nog maar weinig informatie  beschikbaar meer is (helaas vaak het geval!). Maar toch, die moeite verdient zich later dubbel-en-dwars terug in de vorm van snelle orientatie en communicatie.
Juist omdat bij gebouwbeheer veel partijen betrokken zijn is dat van groot belang. Je hoeft niemand met een kluitje het bos in te sturen. Een goede plattegrond van het gebouw is dus onontbeerlijk. Je  weet steeds waar je bent, waar je vitale informatie hebt opgeborgen. Je kunt die kennis snel delen en -belangrijker- je kunt de informatie snel wijzigen.

Goede ruimtenummering helpt bij gebouworiëntatie

Om te beginnen dient er een up-to-date gebouwplattegrond beschikbaar te zijn. In veel gevallen vormt de basis daarvoor de bouw- of verbouwtekening. Deze dient echter ontdaan te worden van (ver)bouwingsinformatie. Aangezien veel gebouwen wettelijk verplicht een ontruimingsplattegrond dienen te hebben kan het mes hier al aan twee kanten snijden. Een van de belangrijkste vereisten van de plattegrond is een goede ruimtenummering. De opzet dient logisch te zijn zodat deze de oriëntatie ondersteunt. Veelgebruikt is de nummering met een “.” waarbij de cijfers ervoor de bouwlaag aangeven en de cijfers erachter doorgenummerde  ruimtevolgnummers. Groepen cijfers kunnen desgewenst aanvullend een ruimtefunctie aangeven:
x.1xxx = verkeersruimte
x.2xxx = kantoorfunctie
x.3xxx = horecafunctie etc.
De ruimtenummerlijst wordt zo gekoppeld aan de ruimtenaam en -functie. Andere ruimteafhankelijke gegevens zoals BVO kunnen hieraan worden toegevoegd. De lijst vormt zo het begin van het gebouwdossier.

Samen met de ruimtenummerlijst vormt de plattegrond van het gebouw zo het ankerpunt van de gebouwinformatie. Dit geldt dus niet alleen bouwkundige of technische informatie (inventaris, conditie, gewenste temperatuurniveau’s) maar ook gebruikersinformatie (naam huurder, naam gebruiker, speciale eisen). De verzamelde informatie is hierdoor ook op een hoger niveau in te zien of te bewerken.

Bezuinig niet op deze basisinformatie

Duidelijk is dat op het opzetten van een goede plattegrond- en ruimtenummeringstructuur en het samenbrengen van essentiële ruimteinformatie niet beknibbeld zou moeten worden. Zie het niet als kosten maar investeer in zo’n basisopzet. En -zeker zo belangrijk- zorg voor een organisatiestructuur die de informatie up-to-date en valide houdt. Zo’n opzet zal de wolven in het bos houden, een gebouwleven lang!


Bron: De gebruikte plattegrond is van Disneyland Parijs: www.magischeontdekking.nl